Sötsalt, mjukkrispig nektarin- och kalkonbaconsallad

Jag har sagt det förrut och jag säger det igen, sommar är lika med sallad! Jag och min kompis Frida har experimenterat fram en lång rad lyckade salladsfavoriter som jag kan känna ett riktigt sug efter ibland. Nyligen provade vi en ny kombination med bland annat knapriga nötter, halloumi-ost och nektariner. Den salladen blev så god att jag var tvungen att testa fler salladsvarianter med just nektariner.

Som jag har längtat efter nektariner och nu är de äntligen här! Vackert röda i skalet och knalligt gyllengula eller milt ljusgula inuti. En mogen nektarin kan vara bland det godaste jag vet, medan en stenhård och omogen dito är hemskt tråkig.

Se till att bara göra den här salladen om du har fått tag i perfekt mogna nektariner. Om du har råkat få stenhårda frukter kan du testa att bryna nektarinerna i skivor i lite smör i en stekpanna. Värmen lockar fram sötman i frukten och gör den supergod – både i mat och till dessert. Med smörstekt nektarin blir denna sallad lite annorlunda mot receptet men jag är säker på att den blir vääldigt god ändå.

Det här är en lätt lunchsallad med sälta från mjukkrämig fetaost och kalkonbacon. De krispiga inslagen står sallatsblad, nötter, bacon, morötter och sockerärtor för, medan avokadon står för mjukhet, nektarin för sötma och citronoljan för syra. Se receptet nedan för tips på hur man kan göra den här salladen matigare på ett enkelt vis. Sommar och semesterkänslan får man på köpet när man lunchar med den här salladen!

Saltkrispig nektarin- och kalkonbaconsallad
2 portioner

½-1 isbergssallatshuvud (eller annan favoritsallad efter eget tycke och smak)
1 paket kalkonbacon i skivor
12 stora champinjoner, gärna skogschampinjoner
3 stora mogna nektariner
1 stor avokado
3-4 knippmorötter
½ fetaost
12 sockerärtskidor
1 näve valnötter
Olivolja eller smaksatt olja (jag hade lite citronolivolja)
Flingsalt
Nymalen svartpeppar
Smör och rapsolja

Gör så här:
Skölj isbergssallaten och torka den torr. Riv bladen i mindre bitar och lägg dem på två tallrikar.

Borsta morötterna och skär dem i så tunna skivor du kan. Om du har en mandolin är den perfekt att använda till detta. Lägg morotsskivorna på sallaten.

Hetta upp en stekpanna, smält ner lite smör och rapsolja och stek kalkonbaconet krispigt på ganska hög värme. Ta upp baconet ur pannan och bryt skivorna i mindre bitar och strössla över sallatsbladen.

Borsta av champinjonerna och skär dem i tunna skivor. Stek champinjonerna gyllene på medelvärme i baconstekpannan. Lägg över de färdigstekta champinjonerna på sallatsbädden.

Skölj och torka av nektariner och sockerärtor. Skär nektarinerna i tunna klyftor och sockerärtorna en gång på längden. Lägg nektariner och sockerärtor på sallaten.

Gröp ur avokadon och dela den i mindre bitar. Lägg bitarna på sallaten.

Smula över fetaost och bryt valnötterna i mindre bitar.

Smaka av med salt och peppar och ringla över lite av din favoritolja. Blanda samman allt med händerna och servera genast!

Den hungrige blandar med fördel ner 2 portioner nykokt mathavre i salladen. Rör gärna ner en liten klick smör i havren innan du blandar ner den så blir det extra gott. Den som inte kan få nog av krispighet kan testa att strössla knaperstekta brödkrutonger över hela härligheten istället.

2 tankar på “Sötsalt, mjukkrispig nektarin- och kalkonbaconsallad

  1. tina

    Vilken ljuvlig sallad! Vi brukar grilla halloumi och nektariner och göra en färggrann sallad tillsammans med bulgur och lite annat, gött det med!

    Svara
    1. Linda Inläggets författare

      Tack Tina! Jag är själv väldigt nöjd med den. Din grillade sallad låter kanon tycker jag, och lite mer matig än min version. 🙂

      Svara

Lämna en kommentar