Dagsarkiv: 21 juni 2012

Midsommarfika – Jordgubbscupcakes med basilikafrosting + lite andra midsommarmat- och desserttips!

Äntligen är de svenska jordgubbarna här och det gäller att passa på att njuta ordentligt den korta tid de finns i våra butiker och på självplock. Något av det godaste som finns tycker jag är att äta jordgubbarna precis som de är utan några tillbehör. Men när det är högsäsong för jordgubbarna kan man förstås med gott samvete stoppa in de små godingarna i både matigare anrättningar och i kakor och bakverk.

Lagom till midsommar vill jag passa på att dela med mig av mitt supersmaskiga recept på Cupcakes med jordgubbar och basilikafrosting.  Jag brukar ha med det här receptet i mina receptbroschyrer på mina Cupcakeskurser och det är många kursdeltagare genom åren som har rynkat på näsan när de har hört mig berätta om receptet – basilika i kakor är väldigt konstigt för de flesta.  När de har smakat har dock nästan alla överraskats av hur gott det är med basilikan i frostingen och hur bra det passar ihop med jordgubbarna.

I konditorsammanhang, på bakningsbloggar och i flera fina bakningsböcker är det här med basilika i sötsaker förvisso inget nytt. Om du provar att göra dessa cupcakes som midsommarfika kan jag trots det nästan lova att flera kommer att se förvånade ut över kombinationen men att nästan alla kommer att älska den.

Prova gärna att göra en större sats frosting när du ändå är igång. Den kan sedan serveras i en separat skål med färska jordgubbar i en annan skål bredvid. På så sätt blir frostingen en dip för jordgubbarna istället för en topping. Basilikafrostingen blir ett roligare alternativ till vanlig grädde eller glass.

Till dig som inte gillar frosting med argumentet att det är för sött – prova min variant! Den innehåller inte särskilt mycket socker eftersom jag använder grädde och Philadelphiaost istället för bara Philadelphiaost och florsocker. Jag har sett att eminenta matskribenten Mia Öhrn också har kommit på samma idé som jag har använt på mina kurser i några år, och hon kan ju bara inte ha fel ;)!


Jordgubbsbasilikacupcakes med egenfärgat socker som dekoration. Bilden kommer från min Cupcakeskurs i Gislaved våren 2010.

Jordgubbscupcakes med basilikafrosting
12-14 st.

Jordgubbscupcakes:
125 g rumsvarmt smör
2 dl socker
2 ägg
1 ½ dl gräddfil
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 ½ tsk vaniljsocker
150 g jordgubbar
1-2 msk potatismjöl

Basilikafrosting:
200 g Philadelphiaost
2 dl vispgrädde
Färska basilikablad från ½ kruka
1 msk vaniljsocker
1 msk florsocker

Gör så här:
Börja med basilikafrostingen. Hacka basilikan fint och lägg den och hälften av grädden i en liten kastrull. Låt blandningen koka upp och låt den sedan sjuda på låg värme i 5-10 minuter.

Ta av basilikagräddblandningen från spisen och rör ner resten av grädden. Ställ därefter blandningen att svalna.

Gör jordgubbscupcakesen under tiden.

Sätt ugnen på 225ºC. Placera pappersformar i en muffinsplåt eller smörj fördjupningarna i en sådan plåt med smör eller margarin.

Vispa smör och socker krämigt med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget och fortsätt att vispa. Vispa hastigt ner gräddfilen.

Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör med en sked ner det i smeten.

Skär jordgubbarna i mindre bitar och vänd bitarna i potatismjölet.

Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet. Tryck ner några jordgubbsbitar i mitten av smeten i varje form.

Grädda cupcakesen mitt i ugnen i ca 10-15 minuter. Låt svalna.

Vispa samman Philadelphiaosten med basilikagrädden, florsocker och vaniljsocker tills den får en krämig konsistens.

Bred eller spritsa frostingen på cupcakesen och dekorera eventuellt med strössel, sockerpastafigurer och/eller bär.

Dekorationstips
Strösselalternativ: De cupcakes som är med på bilden ovan är dekorerade med egenfärgat socker. Det är enkelt att göra och ett kul alternativ till vanligt strössel. Du gör det enkelt själv genom att blanda några droppar karamellfärg av valfri färg i 1 dl råsocker (strösocker är för finkorningt). Blanda väl och strö ut sockret på bakplåtspapper. Låt torka i rumstemperatur några timmar eller över natten.

Spritsningsalternativ: Om du tycker att det är enformigt med vanliga frostingtoppar, eller vill ha lite mindre frosting på dina cupcakes, blir det minst lika fint att spritsa frostingen som små blommor med hjälp av en vanlig stjärntyll. Det är enkelt att lyckas med och kan bli så här stiligt:

Så här gör du för att skapa blommorna:
1. Håll spetsen på tyllen (som sitter i en spritspåse påfylld med frosting) rakt över det som ska dekoreras.

2. Tryck till samtidigt som du lyfter spetsen rakt upp.

3. Fortsätt tills du har en liten blombukett och dekorera eventuellt med extra jordgubbar.

Andra midsommarförslag
Om du är på jakt efter andra idéer till midsommarmat och/eller dessert/fika för den stora dagen tycker jag att du bör testa något av mina andra smaskiga sommarrecept!

Sallader som förrätt, tillbehör eller ensamrätt
Jordgubbshalloumisallad – perfekt som förrätt eller att servera till grillat eller sill. Den här godingen passar alltså hela midsommar!

Ångkokt laxsallad med melon – varför inte prova ångkokt lax som alternativ till den klassiska sillen? Här serverar jag den med solmogen melon.

Saltsöt sallad med hallon, bacon och avokado – jag lovar att detta är hur gott som helst!

Bröd
Tunt och lyxigt knäckebröd – baka midsommarbrödet framför andra själv och bada i beröm över ditt goda bröd!

Kuvertbröd med vallmofrön – här bakas smöret in i degen vilket gör att pålägg egentligen inte behövs. Ett saftigt och luftigt bröd som passar till allt överallt!

Dessert/fika
Rabarbergranité – testa den som i receptet eller byt ur rabarbern mot samma mängd jordgubbar och halvera mängden socker. En läskande och fräsch dessert efter mycket mat.

Jordgubbsmoussetårta på chokladbotten – Fluffig, chokladig och med jordgubbar, hur mycket midsommar som helst alltså!

Blommig hallontårta och/eller fluffig vit chokladtårta – Söta moussetårtor med vit choklad och hallon men på olika vis. Byt ut hallonen mot jordgubbar om du vill.

Med dessa tips upplagda vill jag passa på att önska er en riktigt trevlig midsommar! Bordet är dukat, nu äter vi! 🙂