Syrlig citronisglass med jordgubbar och limoncello

Isglass, citronpaletas med limoncello och jordgubbar, Sommar, Recept, Livsaptit
Kärt barn har många namn och tittar man i kokböcker med recept på glass från de senaste åren är det betydligt vanligare att se namnet Paletas för fruktiga isglassar än just namnet Isglass. Kanske känns isglass lite trist, eller är det så att man snarast förknippar det namnet med sockriga sommarsvalkare med smak av fanta eller cola?

Hur som helst så är det superenkelt att göra egna kalasgoda, fruktiga och osockriga isglassar/paletas/posicles hemma och allt man behöver är en frys, formar och frukt och/eller bär. Formar finns att köpa i fina köksredskapsbutiker, men jag är inte riktigt så fin i kanten utan använder mig av formar från en vanlig matbutik och från IKEA. Om man vill göra många glassar kan man låta glassarna stelna helt i formarna och sedan ta ur dem och vira in dem en och en i platsfolie, så blir formarna redo för nya sorter. De plastiga ”pinnarna” som medföljer formarna kan vid flera satser ersättas av glasspinnar i trä (finns i hobbybutiker och köksredskapsbutiker) eller klubbpinnar (jag har ett gäng över sedan min cakepopskurs för en massa år sedan).

När det är varmt ute finns det få saker som är så härliga att äta som riktigt iskalla saker, och då passar dessa syrliga glassar perfekt! För att ge glassarna lite extra semesterkänsla har jag tillsatt lite limoncello i blandningen, vilken även bidrar med sötma och gör den stora mängden syra från citronsaften mindre framträngande. Den som vill ha en alkoholfri variant kan gärna ersätta limoncellon med lite vatten och en extra klick honung. Jag tycker om kontrasten av isig glass mot stora bitar frysta jordgubbar, men man kan givetvis mixa även jordgubbarna och varva med citronblandningen i formarna.

Trio i citronisglass med jordgubabr och limoncello, Livsaptit, recept

Citronisglass med limoncello och jordgubbar
4 st

Rivet skal från 1 liten ekocitron
1 dl färskpressad citronsaft (från ca 4 små och mogna ekocitroner)
1/4 dl limoncello
1/4 dl vatten
½-1 msk honung
3-4 färska jordgubbar i skivor

Gör så här:
Sila bort eventuella kärnor från citronsaften. Häll citronskal, citronsaft, limoncello, vatten och honung (börja med den lilla mängden honung) i en liten bunke och blanda väl med en slickepott eller med hjälp av en stavmixer. Smaka av och tillsätt mer honung om det behövs – citroner är så olika syrliga så här behöver man verkligen smaka sig fram!

Skiva jordgubbarna i ca ½ cm breda skivor. Tryck fast ett par skivor på kanterna av varje isglassform och lägg eventuellt ner någon skiva till. Häll över citronlimoncelloblandningen och stick ner pinnarna i formarna.

Frys glassarna tills de är helt frysta, ca 1-2 timmar.

Paletas med citron (fruktisglass) och jordgubbar, smaksatta med limoncello, Recept, Livsaptit, Fika

I torsdags gick jag äntligen (ja, det kändes som äntligen eftersom jag i stort sett var ensam på jobbet den sista veckan) på semester och det är såå förbenat härligt att jag nu är ledig i hela 5 veckor! En resa till USA står på agendan så jag kommer att förprogramera ett par inlägg som kommer att komma upp under veckorna jag är borta. Jag har bland annat ytterligare ett kanonfint glassrecept att bjuda på så håll utkik!

1 tanke på “Syrlig citronisglass med jordgubbar och limoncello

  1. Kim

    Paletas? Ha ha så knäppt att man ska hitta på ett nytt ord för ”allt”.
    Hursomhelst – gott och så fina!

    Enjoy the holiday over there!

    Svara

Lämna en kommentar