Matbloggsträff och lakritsblondies

Matbloggsträffar är som ni säkert förstått av tidigare matbloggsträffsinlägg trevliga saker som man kan syssla med när man är en matnörd som har en blogg om just mat. Den mesta kontakten med andra matbloggare sker dock över just bloggarna eller via andra sociala medier som Twitter eller Facebook. Därför är det självklart extra roligt när man får chansen att träffa matbloggare som man följt via bloggarna och som man kanske skrivit kommentarer till på Twitter i verkliga livet.

Mattallrik från matbloggsträffen, min pumpasallad till vänster, Åsas haricot
verts och tomatgryta i mitten och finskt
rågbröd med äggsmör till höger.

I lördags hade jag det stora privilegiet att få träffa ett par matbloggare för första gången då de bestämt sig för att lämna Stockholm och Uppsala över helgen för att besöka Göteborg (som tyvärr knappast visade sig från sin bästa sida med gråhet, regn och rusk – oförskämda stad!). Redan i fredags träffades ett gäng bloggare på Ölrepubliken, men eftersom jag hade Minicupcakeskurs med dekorering (inlägg om kursen med bilder kommer i ett senare inlägg) just i fredags och skulle upp tidigt i lördags för att skriva en tenta i Arbets- och organisationspsykologi, fick jag ge mig till tåls ända tills i lördags kväll innan jag fick träffa matbloggarna.

Haricot verts.

Min pumpasallad med butternut squash, äpple, smörstekta trattkantareller,
matvete, puylinser, blomkålsblad, timjan och rostade hasselnötter.

Åsa öppnade glatt upp dörrarna till sin mysiga lägenhet och välkomnade oss på matbloggsträff med en härlig tomatgryta och haricot verts. Besökarna från Uppsala och Stockholm; Tina (som har bloggen Pickipicki) och hennes sambo Carl samt Veronica som har bloggen Moma’s Kitchen, bidrog med finska specialiteter från en finsk matbutik i Göteborg som jag inte ens visste fanns samt Carls egenhändigt tillverkade äggsmör (dock utan karelska piroger) och Veronicas Karibiska romkaka med grädde och vinbär.

Finskt rågbröd (och hemskt dålig skärpa på bilden… jag beklagar det).

Fantastiskt saftig romkaka där vinbärens syra bröt av fint mot den söta kakan.

Från Göteborgs matbloggsgäng infann sig förutom jag själv och värden Åsa, även Beata med en härlig kolapaj med lingon och kanelpudrad crème fraiche och Rebecka som hade snott ihop saltrostade mandlar som tyvärr inte fastnade på bild.

Beatas Kolapaj med lingon som serverades med vispad crème fraiche.

Kvällen blev både god och supertrevlig med en massa glada skratt och matdiskussioner. Det var spännande att få se en liten del finsk matkultur också och att smaka karibisk romkaka som jag aldrig har stött på tidigare. En av höjdpunkterna var annars när Åsa drog på sig sin rosa Stålmannenmantel och swischade runt i lägenheten – hur härligt som helst 🙂

Fler (och skarpare) bilder från kvällen hittar ni inne hos Moma’s Kitchen och hos Pickipicki – besök gärna deras härliga och alltid lika inspirerande bloggar!

Jag bidrog med en matig pumpasallad med bland annat ugnsrostad butternut squash, rostade hasselnötter, matvete, puylinser, trattkantareller och äpple (receptet på den kommer i ett senare inlägg) samt lakritsblondies. De sistnämnda är min pojkväns favoriter och de har bakats flitigt här hemma sedan jag hittade på receptet i slutet av sommaren.Ibland är det de sakerna som man bakar och lagar mest som man helt glömmer bort att blogga om, och detta är ett sådant recept. Kakorna blir som ett segsött mellanting av cookie, konfekt och mjuk kaka och är väldigt beroendeframkallande.

Efter påtryckningar från Veronica har jag  lovat att lägga upp receptet så här kommer det. Eftersom det är fredag och jag tycker att dessa blondies förtjänar en massa uppmärksamhet och provbakningar av fler än mig, är de även mitt bidrag till Söta sakers oktobertema som är just ”Fredag”.

Mina sega lakritsblondies var också en del av bloggträffsbuffén.

Livsaptits lakritsblondies

Detta är den ultimata kakkombinationen av mjuk, kladdig kaka, segkrispiga cookies och konfekt. Vit choklad och lakrits är strålande smakkompisar och dessa sötsalta kakor passar både stor och liten lakritsälskare.

ca 20 st

150 g vit choklad
100 g smör
1 ½ msk raw lakritspulver
1 dl mörkt muscovadosocker
1 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C och lägg bakplåtspapper i en liten långpanna med måtten 20×30 cm.

Hacka den vita chokladen i lillfingernagelsstora bitar.

Smält smöret i en kastrull. Häll ner lakritspulvret i det bubblande smöret och mosa sönder med hjälp av en sked eller en värmetålig slickepott.

Ta av kastrullen från plattan och stäng av värmen. Rör ner båda sockersorterna och ägget i smöret.

Blanda vetemjöl och bakpulver och blanda med övriga ingredienser i kastrullen till en slät och tjock smet/lös deg. Rör ner de vita chokladbitarna i smeten och pressa ut den i den bakplåtspappersklädda långpannan.

Grädda kakan i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Den ska ha stelnat på ytan men fortfarande vara kladdig inuti när den tas ut. Låt kakan svalna och skär den i små rutor.

12 tankar på “Matbloggsträff och lakritsblondies

    1. Linda Inläggets författare

      Det var en trevlig kväll =) Du får komma till Göteborg och hälsa på och vara med någon gång =) Trevlig helg!

      Svara
    1. Linda Inläggets författare

      Jag fick med mig lite blondies hem efter träffen så du skulle ha varit där och hjälpt till att äta upp dem! Du slapp i och för sig dö sockerdöden efter alla efterrätter så det kanske var ett klokt beslut att inte komma 😉

      Svara
  1. Åsa

    Tack för senast!
    Haha, rosa manteln jag. Jag som inte är mycket för rosa men jag kallar den för min stålkvinnamantel som åker på då jag behöver lite extra råg i ryggen 😉
    Och om inte Veronica legat på med lakritsblondiesarna hade jag gjort det! Lyllos mig som ”råkar” ha alla ingredienser hemma 😉 Kan inte släppa dem. De var så superdupergoda och ja, minst sagt beroendeframkallande!

    Svara
    1. Linda Inläggets författare

      Tack själv =) Extra råg i ryggen kan man onekligen behöva ibland! Jag kanske också skulle skaffa en sådan mantel att ha på mig när jag har möten med nya kunder 😉 Roligt att du gillade mina blondies, jag är ganska stolt över det receptet eftersom det är maximalt gott men kräver minimal ansträngning och minimalt med köksutrustning 😀

      Svara
  2. Rebecka

    Så trevligt! Och gott 😉 Dina blondies ska jag svänga ihop, ”synd” att Tobbe inte gillar lakrits.. Hehe, mer till mig!

    Hoppas vi ses snart, och att du får en bra helg!

    Kram!

    Svara
    1. Linda Inläggets författare

      Det är onekligen ”synd” när ens pojkvänner inte gillar samma sötsaker som man själv 😉 Hoppas att du får en riktigt fin helg du med! Kramar 🙂

      Svara
  3. Pingback: Thank God it´s friday! | Söta saker

  4. Amy's piece of cake

    Har spanat in maträtten hos fler av de andra och jag säger det ofta och säger det igen… lyllos den som får vara med på era matbloggsträffar! 😉 Lakritsblondies mmmums säger jag!

    Nu Linda, har jag uppdaterat mitt inlägg gällande cupcakeskursen. Ber än en gång om ursäkt och hoppas att vi kan ses framöver och prata om bloggande, mat och annat trevligt! 🙂

    Svara
    1. Linda Inläggets författare

      Tack så mycket Amy och det är ingen fara =) Ursäkten är mer än godtagen och jag uppskattar verkligen att du hörde av dig. Jag hoppas att vi får tillfälle att ses en annan gång och att du hör av dig om du har vägarna förbi Göteborg så kan vi säkert styra upp någon liten träff med de bloggare som kan då =)

      Svara
  5. Pingback: Chocoholickurs för Medborgarskolan – chokladgodsaker x 24! | Livsaptit

Lämna en kommentar