Pumpasallad med svamp, linser och rostade hasselnötter

Pumparecept hittas överallt i bloggsfären just nu. Eftersom pumpan är en höstgrönsak är det inte så konstigt och jag är så glad att det har blivit lättare att hitta pumpa i även mindr mataffärer. Tyvärr verkar många handlare fortfarande se pumpa som en grönsak som endast behöver beställas in i sortimentet runt Allhelgona och Halloween. Pumpa är dock så mycket mer än material för tjusiga pumpalyktor!

Jag har blivit tokförtjust i pumpa och om ni kikar under receptfliken här på bloggen kommer ni att hitta inte ett utan två recept på pumpasoppa. Pumpan kan användas till soppa, men passar även förträffligt i pumpapaj som ofta äts som efterrätt på en traditionell Thanksgiving-middag i USA. Thanksgiving skulle egentligen inte firas förrän igår, men jag och några av mina fina vänner fuskade och firade Thanksgiving redan för ett par veckor sedan, vilket jag får be att få återkomma till längre fram.

Idag, innan jag beger mig till mina föräldrar i Småland för att fira min lillasysters 25-årsdag (Hurra för Malin! 🙂 ) tänkte jag nämligen bjuda på ett helt annat tips på vad du kan laga med pumpa: Ljummen pumpasallad med rostade hasselnötter och trattkantareller.

Det här receptet är enkelt och kräver minimalt med arbete samtidigt som det ger maximal utdelning. Trattkantarellernas karaktäristiska smak passar så fint tillsammans med mosmjuka bitar av söt pumpa, syrliga äppelbitar och knapriga rostade hasselnötter. För att göra salladen lite matigare har jag lagt till matvete och puylinser. Salladen såg lite trist ut utan något grönt inslag, varför den toppades med färska timjankvistar och blasten från ett fint blomkålshuvud.

Kompositionen passar perfekt på egen hand till lunch eller middag och fungerar ypperligt i lunchlådan. Den som vill kan dock servera salladen till viltfärsbiffar eller en fin köttbit.

Karoline som står bakom bloggen Gröna skafferiet har nu i november bloggutmaningen  Säsongens bästa – Pumpa. Därför tänkte jag att denna vegetariska matiga och underbart smakrika sallad får bli mitt bidrag till hennes bloggutmaning.

Pumpasallad med trattkantareller, puylinser och rostade hasselnötter
4 portioner som ensamrätt

1 stor butternutsquash (kan ersättas med annan mindre pumpasort om man vill)
200 g trattkantareller (eller annan svamp efter tillgång)
1 dl hasselnötter
2 portioner matvete
2 dl puylinser
1 stort svenskt och syrligt äpple
Blasten från ett blomkålshuvud
Saften från 1 citron
Salt och Peppar
Färsk timjan
Olivolja
Smör
ca 1 msk balsamvinäger

Gör så här:
Sätt ugnen på 225C°. Lägg bakplåtspapper på en plåt.

Skölj pumpan och dela den i kuber utan att skära bort skalet. Gröp ur kärnorna och spara för att exempelvis rosta som snacks.

Lägg ut pumpbitarna på plåten och krydda med salt, peppar och timjan. Ringla över lite olivolja och blanda runt. Baka pumpabitarna i mitten av ugnen i ca 20-30 minuter tills de är mjuka.

Koka upp vatten med en nypa salt i två olika kastruller till matvete och linser enligt anvisningarna på respektive förpackning. Koka linser och matvete mjuka med lite tuggmotstånd, matvete brukar behöva omkring 15 minuter och puylinser brukar vara klara efter 15-25 minuter (trots att det oftast står betydligt längre tider på förpackningarna – du får smaka dig fram!). Häll av vattnet och blanda linser och vete. Smaka av med salt och peppar och rör gärna ner en liten klick smör.

Rensa svampen och stek den i en het stekpanna utan fett. Salta. När svampens vätska har kokat bort klickar du i en klick smör och steker svamparna gyllene. Blanda sedan svampen med de varma pumpabitarna. Rör ner lins- och matveteblandningen och blanda allt väl.

Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna tills de börjar får färg och doftar nötigt. Gnugga eventuellt av skalet från nötterna genom att lägga dem i en ren kökshandduk och gnugga nötterna mot varandra. Hacka nötterna grovt och blanda med pumpasalladen.

Skölj äpplet och skär det i tärningar. Skölj och strimla blomkålsblasten och blanda strimlorna och äppeltärningarna med salladen. Strö över kvistar med färsk timjan.

Pressa över citronsaft, ringla över lite olja och smaka av med salt, peppar och balsamvinäger. Smaka dig fram till en bra balans mellan syra, sötma, sälta och beska. Eftersom pumpan är söt behövs syran från citron och balsamvinäger men jag lovar att salladen inte kommer att smaka citron i slutändan!

Servera salladen ljummen, gärna med en klick naturell crème fraiche för den som vill såsa till det.

Smaklig måltid och trevlig helg allihop :D!

11 tankar på “Pumpasallad med svamp, linser och rostade hasselnötter

  1. Ann-Louise

    Vilken tjusig sallad! Innehåller bara ingredienser som jag älskar och jag önskar att jag hade en stor tallrik med den NU. Man kanske får smaka på den hos Plommonet på tis… 😉

    Svara
    1. Linda Inläggets författare

      Tack Ann-Louise! Jag hade med den på senaste träffen hos Åsa när Picki och Moman var på besök så tyvärr blir det nog ingen repris på tisdag – delvis för att jag gillar att variera mig till träffarna (det är ju så sällan vi ses och det finns ju så mycket inspirerande recept man vill prova!) och delvis för att jag fortfarande är osäker på om jag kan komma till Plommonet. Men jag hoppas att du provar att laga den själv även om jag inte bjuder på den 🙂

      Svara
    1. Linda Inläggets författare

      Jag håller helt med dig Sofie! Det är jätteskoj när det kommer nyheter i matväg; nyheter i grönsaksdisken är absolut inget undantag =)

      Svara
  2. Pingback: Våra bästa pumparecept | Det gröna skafferiet

    1. Linda Inläggets författare

      Ja, det dröjde ett tag men nu kom den =) Tack för länkning. Med mig är det bra. Hoppas att du har en riktigt trevlig första adventshelg!

      Svara

Lämna en kommentar